Działalność gospodarcza w Czechach staje się coraz bardziej przyciągająca dla polskich przedsiębiorców ze względu na atrakcyjne stawki podatkowe, szczególnie podatek dochodowy od osób fizycznych, który jest znacznie niższy niż w Polsce. Niemniej jednak, samo zarejestrowanie firmy w Czechach nie zwalnia z automatu z obowiązku płacenia podatków w naszym kraju. Co zatem warto wiedzieć na temat rejestracji firmy w Czechach i jak się do tego przygotować?
Rejestracja działalności gospodarczej w Czechach – aspekty prawne
Osoby fizyczne spoza Republiki Czeskiej mają możliwość prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Czech na takich samych zasadach jak obywatele czescy. Aby to zrobić, przedsiębiorca powinien uzyskać odpowiednie zezwolenie od czeskich urzędów. Aby zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą w Czechach, potrzebne będą odpowiednie dokumenty. Kluczowy jest przede wszystkim dowód osobisty, zgłoszenie rejestracyjne, zaświadczenie o niekaralności z kraju pochodzenia, a także kraju, w którym dana osoba przebywała przez ostatnie trzy miesiące. Przy rejestracji firmy potrzebne może być też zaświadczenie o tytule własności bądź prawie do użytkowania lokalu, w którym będzie działała firma. Należy też uiścić opłatę rejestracyjną, która na szczęście jest dość niska, gdyż w przeliczeniu na polską walutę wynosi około 180 złotych. Sam proces rejestracji nie jest przesadnie trudny, jednak warto skorzystać z usług profesjonalistów, którzy pomogą Ci ze wszystkimi sprawami formalnymi. Dobrym wyborem będzie kancelaria, która pomoże w założeniu własnej firmy u naszych sąsiadów. Jedną z nich możesz znaleźć na stronie: https://adwokat-czechy.pl/firma-w-czechach/.
Jak kancelaria może pomóc przy rejestracji firmy w Czechach?
Kancelaria prawna powinna znacząco ułatwić proces rejestracji firmy w Czechach, oferując kompleksowe wsparcie na każdym kroku zakładania działalności. Profesjonalni prawnicy pomogą w przygotowaniu niezbędnych dokumentów, do których zaliczamy chociażby zgłoszenie rejestracyjne, zaświadczenia o niekaralności czy umowy najmu lokalu. Dzięki ich doświadczeniu da się uniknąć typowych błędów formalnych, które opóźniają proces rejestracji. Kancelaria zapewni także pomoc w komunikacji z czeskimi urzędami oraz doradztwo w zakresie optymalizacji podatkowej, co pozwoli każdemu przedsiębiorcy skupić się na rozwijaniu biznesu, zamiast na zawiłych procedurach administracyjnych.
Co warto wiedzieć na temat rejestracji firmy w Czechach?
Rejestracji firmy u naszych sąsiadów można dokonać osobiście w Urzędzie ds. Działalności Gospodarczej albo w punkcie Czech Point. Istnieje także opcja rejestracji online, pod warunkiem posiadania podpisu elektronicznego. Po zarejestrowaniu działalności przedsiębiorca powinien zgłosić się do trzech podmiotów, aby ustalić wszelkie formalności. Należy udać się do Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Okręgowego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie zarejestruje się w całości w systemie Centralnego Punktu Rejestracji, obligatoryjna jest osobna rejestracja w każdym z tych urzędów. Firma powinna posiadać adres na terenie państwa czeskiego, jednak nie jest obowiązkowe, aby właściciel mieszkał na stałe w tym kraju. Co interesujące, możliwe jest prowadzenie działalności w Czechach, a mieszkanie i pracowanie w Polsce.
Podatek dochodowy od osób fizycznych w Czechach
Czeskie stawki PIT wynoszą 15% oraz 23%. Przedsiębiorcy, których dochód w minionym roku nie przekroczył 2 000 000 CZK i którzy nie są czynnymi podatnikami VAT, mogą skorzystać z ryczałtu, płacąc miesięczną zaliczkę w wysokości 6 208 koron czeskich. Kwota ta obejmuje podatek, składkę emerytalną oraz składkę zdrowotną. Istnieją także dwa dodatkowe progi dla podatku ryczałtowego, zależne od specyfiki dochodów oraz wydatków i ich procentowej wielkości. Zaletą prowadzenia firmy w Czechach jest przede wszystkim znacznie mniejszy nakład czasu potrzebny na rozliczenie podatków. Czeskie podejście do przedsiębiorców jest przeważnie bardziej przyjazne niż w Polsce, co również jest niewątpliwą korzyścią.