Jednym z nietypowych zwyczajów plemienia Banyankole jest to, że ciotka przyszłej panny młodej ma za zadanie sprawdzić, czy jej przyszły mąż jest zdolny do spełnienia swoich małżeńskich obowiązków. To ona, poprzez znajomość w intymnej atmosferze z narzeczonym swojej siostrzenicy, ocenia jego zdolności i preferencje. Następnie przekazuje tę wartościową informację swojej bratanicy.
Przed ślubem, dziewczyna przejmuje specjalną dietę. Jej pożywienie składa się głównie z mleka, kaszy jaglanej i wołowiny, które mają na celu doprowadzić do przybrania na wadze. W kontekście ich kanonów piękna, kobiece kształty są bardziej pożądane niż szczupła sylwetka. Równocześnie musi unikać intymnych relacji, aby nie zostać wykluczona społecznie lub nawet skazać na śmierć.
Ciotka nie tylko przeprowadza „wywiad” z panem młodym, ale czasem ma za zadanie podsłuchiwanie lub nawet podglądanie pary młodej w ich pierwszą noc poślubną.
Krótka historia plemienia Banyankole
Banyankole to lud, który zamieszkuje Ankole, jedno z czterech tradycyjnych królestw Ugandy. Ankole znajduje się w południowo-zachodniej części kraju, na wschód od Jeziora Edwarda. Tu rządził król Mugabe, który był absolutnym władcą i właścicielem wszystkich zwierząt hodowlanych w królestwie. Ilość posiadanych zwierząt stanowiła tutaj symbol dobrobytu, a nie wielkość posiadanej ziemi.
Społeczeństwo Banyankole podzielone jest na trzy kasty: wyższą, nomadycznych pasterzy i rolników. Właścicielami bydła są Bahima, podczas gdy Bairu to rolnicy hodujący owce i kozy. Królestwo Ankole zostało oficjalnie zniesione w 1967 roku przez prezydenta Miltona Obote, jako część próby promowania socjalizmu.
Małżeństwo w kulturze Banyankole
Małżeństwo jest dla Banyankole wysoce cenione i stanowi ważne wydarzenie społeczne, a nie tylko prywatną uroczystość. Nowożeńcy mają dług względem społeczności i swojej rodziny – ich obowiązkiem jest przetrwanie rodu.
Dziewictwo kobiety jest niezwykle cenne i pożądane. Kiedy dziewczyna osiąga odpowiedni wiek, jej ciotka zaczyna przygotowywać ją do małżeństwa i pilnuje, aby zachowała dziewictwo.
Choć to może wydawać się niecodzienne, w tradycji Banyankole dominuje system patrylinearny, co oznacza, że dzieci są własnością ojca, a nie matki. Dzieci stanowią ciągłość rodziny ojca i są członkami jego grupy przez całe życie. Z tego powodu, to ciotka a nie matka odpowiada za edukację siostrzenicy.
Po ślubie, kobieta staje się częścią klanu męża. Jeśli zostanie wdową, automatycznie staje się żoną szwagra, który ma prawo do jej majątku, domu i nawet dzieci. Jeśli wdowa decyduje się na ponowne małżeństwo, musi wyjść za mąż w obrębie klanu swojego zmarłego męża.